15 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap II: Brzanka - Ciężkowice - Bukowiec

Etap 2: Brzanka – Jodłówka Tuchowska – Rzepiennik Strzyżewski – Las Dąbry – Ciężkowice – Skamieniałe Miasto – Kąśna Dolna – Styrka (wieża widokowa) – Bruśnik - Bukowiec

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 33 km/61 km

O brzasku opuszczam Brzankę i schodzę w stronę Jodłówki Tuchowskiej. Po drodze przy pierwszych zabudowaniach wsi mijam XIX-wieczną murowaną kapliczkę. Szlak doprowadza mnie do głównej drogi przy sklepie i ośrodku zdrowia. Przechodzę przez jezdnię i podchodzę do drewniany kościół stojący obok dużej szkoły.

Tatry z Brzanki o poranku, na pierwszym planie Jodłowa Góra i Rosochatka

Zejście do Jodłówki Tuchowskiej

Szlak obchodzi kościół i biegnie obok pojedynczych zabudowań wsi, aby w końcu zostawić je wszystkie za sobą. Droga obniża się ku niewielkiemu rozlewisku wodnemu, obok którego przechodzę przez kładkę . Teraz ostre podejście w górę przez fragment lasu skrajem gospodarstwa do asfaltowej drogi przy bielonym krzyżu przydrożnym. Z tego miejsca ładne widoki w stronę pasma Brzanki. Dalej znów wśród gospodarstw pod górę aż do skrzyżowania dróg na wyniosłym dziale z którego rozległe widoki na południe.

Dawna szkoła i kościół w Jodłówce Tuchowskiej

Pasmo Brzanki z Granic

Kościół w Rzepienniku Biskupim

Panorama na Rzepiennik Biskupi i Strzyżewski

Rzepiennik Strzyżewski to dość duża miejscowość, siedziba gminy z licznymi sklepami. Tuż za głównym placem, a przed pięknym ceglanym kościołem Wniebowzięcia NMP przebiega granica między Rzepiennikiem Strzyżewskim, a Biskupim. Obok kościoła zabytkowy budynek plebani oraz nieco niżej ukryty wśród drzew Dwór Szołajskich i Więckowskich. Na wjeździe do dworu piękna figura Chrystusa.

Dwór Szołajskich

Na wysokości dworu szlak skręca w prawo i biegnie jeszcze kawałek asfaltem, aby następnie odbić w prawo na szutrową drogę. Wchodzę w Las Dąbry – miejsce kaźni i męczeństwa. Przy szlaku mijam mogiłę pomordowanych tutaj Żydów. Dalej na przeciwległym skraju lasu cmentarz partyzantów AK. Nieco dalej przy pierwszych zabudowaniach kolejny pomnik oraz opis potyczki żołnierzy z okupantem.

Las Dąbry - mogiła żydowska

Las Dąbry - cmentarz partyzantów AK

Szlak doprowadza do granicy Ciężkowic. Mijam cmentarz wojenny nr 141 Ciężkowice – Rakutowa, a następnie schodzę widokową drogę w kierunku centrum. Z tego miejsca bardzo ładne widoki na Pogórze Rożnowskie.

Cmentarz wojenny nr 141

Schodzę do Ciężkowic

Przed rynkiem znaki skręcają w lewo, a następnie ponownie w prawo prowadząc w las i głęboki wąwóz. Niestety jest to mylne miejsce gdyż brak jednoznacznych oznaczeń. Dalej przez las ciemnym lasem szlak doprowadza do wylotu Wąwozu Czarownic z wodospadem Ciężkowickim. Aby zwiedzić wąwóz należy nieco zejść ze szlaku. Od wąwozu ostro w górę po drewniano-ziemnych schodach aż do asfaltowej drogi i niewielkiego parkingu. Szlak przekracza ulicę i znów wchodzę w las na teren rezerwatu Skamieniałe Miasto. Przy jednej z pierwszych skałek Skałki z Krzyżem piękna panorama na Ciężkowice i otoczenie. Dalej szlak biegnie przez teren rezerwatu aż do obszernego parkingu z punktami gastronomicznymi.

Wąwóz Czarownic

W Wąwozie Czarownic

Skamieniałe Miasto, w oddali panorama Ciężkowic

Od parkingu, obok skały Grunwald kieruję się w stronę centrum Ciężkowic drogą wojewódzką 977. Na wysokości posterunku policji skręcam w lewo, przechodzę przez most na Białej i wkraczam na obszar Pogórza Rożnowskiego. Szeroka ruchliwa droga prowadzi do Kąśnej Dolnej. Z daleka widoczne dawne zabudowania dworskie w których dziś mieszczą się różne firmy. Za nimi w dużym parku dwór I.J. Paderewskiego. Szlak biegnie przez park, który płynnie przechodzi w las.

Most na rzece Białej, wchodzę na teren Pogórza Rożnowskiego

Kąśna Dolna - dworek Paderewskiego

Po wyjściu z lasu szlak kieruje się do asfaltowej drogi, która wyprowadza przez wiejskie zabudowania na wzniesienie Styrki z wieżą widokową. Widoki o wiele piękniejsze i rozleglejsze niż z wieży na Brzance. Widać stąd na północy Pasmo Brzanki oraz Górę św. Marcina nad Tarnowem. Na wschodzie i południu pięknie rysują się szczyty Beskidu Niskiego. Od południowo-zachodniej strony Beskid Sądecki oraz wzniesienia Pogórza Rożnowskiego.

Bruśnik, wieża widokowa

Od wieży wygodna droga obniża się ku centrum wsi Bruśnik z pięknym neoromańskim kościołem pw. NMP Wniebowziętej. Od kościoła ponownie mozolne podejście wśród zabudowań wsi. Z drogi w okolicach Falkowej piękne widoki na okolicę. Z Falkowej droga schodzi do wsi Bukowiec na skrzyżowanie przy niewielkim sklepie gdzie kończę dzisiejszą turę.