15 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap III: Bukowiec - Rożnów - Jodłowiec

Etap 3: Bukowiec – Żebraczka – Przydonica – Bartkowa Posada – Rożnów – Ostra Góra – Tabaszowa – Znamirowice – przełęcz św. Justa – Jodłowiec Wielki

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 34 km/95 km

Z Bukowca szlak prowadzi płasko wygodną drogą początkowo przez pola i zabudowania, a w okolicach Żebraczki głównie przez las. Piękny widok na zejściu do Przydonicy na okolicę. W Przydonicy zwraca uwagę drewniany kościół Matki Bożej Różańcowej. W centrum wsi skręcam w prawo i po chwili w lewo z głównej drogi bardzo stromo pod górę. Na szczycie ogromna pomnikowa lipa Jana III Sobieskiego wraz z murowaną kapliczką.

Nad Przydonicą

Lipa Jana III Sobieskiego w Przydonicy

Szlak schodzi teraz w dół. Rozpoczynają się pierwsze widoki na otoczenie Jeziora Rożnowskiego oraz panorama Gródka nad Dunajcem. Dochodzę do drogi wojewódzkiej nr 975 (aktualnie ten fragment w remoncie), którą kieruję się do centrum miejscowości. Przechodzę przez most na Przydonickim Potoku obok którego miejsce wypoczynkowe z dużą wiatą nad jeziorem.

Gródek nad Dunajcem

Jezioro Rożnowskie w Bartkowej Posadzie
Od Bartkowej Posady szlak znów podrywa się do góry przez wysoko położone osiedla, później przez fragment lasu i wschodzę w przysiółku Nowa Wieś. Tutaj na skraju skrzyżowania z główną drogą zwraca uwagę ładnie odrestaurowana piaskowcowa figura. Chrystusa. Kolejna podobna znajduje się nieco dalej przy drodze przed Rożnowem. Do Rożnowa szlak przebiega nieciekawym i ruchliwym fragmentem drogi.

Szlak doprowadza do Rożnowa. Po prawej drewniany kościół św. Wojciecha z XVII wieku. Droga zakręca łukiem wokół świątyni i kieruje się obok murowanej kaplicy w stronę centrum miejscowości. Za kaplicą szlak skręca w lewo w słabo widoczną ścieżkę przez las. Po chwili wychodzę obok opuszczonego drewnianego budynku przypominającego dawny pensjonat. Dalej skrajem gospodarstw ścieżka prowadzi do Dunajca i przerzuconej nad nim pieszej kładki. Z przeprawy bardzo ładny widoki na przełom rzeki.

Kładka nad Dunajcem w Rożnowie
Rożnowski przełom Dunajca

Rożnów - kościół św. Wojciecha

Po drugiej stronie rzeki na płaskiej terasie zalewowej Dunajca niewielkie osiedle. Droga prowadzi w stronę wzgórz zamykających dolinę. Szlak zakosami podnosi się w górę. Z drogi między drzewami widoczna zapora w Rożnowie. Dalsza część szlaku do samej Tabaszowej przez Ostrą Górę Północną i Ostrą Górę prowadzi prawie wyłącznie lasem. W Tabaszowej znów wchodzę na asfalt i przez centrum wsi obok kościoła św. Mikołaja z XVIII wieku schodzę do Znamirowic. W Tabaszowej z drogi obok kościoła bardzo ładny widok na Jezioro Rożnowskie. Odcinek szlaku przez Znamirowice bardzo nieciekawy wzdłuż głównej ruchliwej drogi. W Znamirowicach mijam po lewej stanicę wodną PTTK. W końcu szlak odbija z głównej drogi i zaczyna wznosić się przez pola, a później znów asfaltem na przełęcz św. Justa. Między zabudowaniami widoki na Jezioro Rożnowskie oraz jego otoczenia. Przez przełęcz św. Justa prowadzi droga krajowa nr 75. Ciekawy drewniany kościółek pw. Narodzenia NMP z XVII wieku.

Przełęcz św. Justa

Przełęcz stanowi granicę między Pogórzem Rożnowskim a Beskidem Wyspowym. Z przełęczy szlak podrywa się ostro w górę na szczyt Jodłowca Wielkiego. Przed wojną miejsce dawnego szybowiska. Dziś w tym miejscu tablica z historią tego miejsca, niewielka kaplica oraz obszerna wiata i miejsce na ognisko. Na szczyt prowadzi od zachodu asfaltowa droga. Spod lasu widoki na Beskid Wyspowy przeciwległe Zamczysko oraz leżące na zachodzie pasmo Łososińskie.