22 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap V: Młyńczyska - Lubań - przeł.Snozka

Etap 5: Pod Modynią – Modyń – Zbludza – Kamienica – Klenina – Ochotnica Dolna – Lubań – przełęcz Snozka

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 27 km/157 km

Na szczycie Modyni znajduje się miejsce na ognisko, drewniany krzyż, drewniany stoły i ławy. Już wkrótce ma tu stanąć kolejna w okolicy wieża widokowa. Tymczasem panuje tu cisza i spokój. Szlak schodząc ze szczytu wije się w gąszczu pięknego boru. Po wyjściu z lasu otwierają się cudowne widoki na dolinę Kamienicy.

Dolina Kamienicy

Szlak sprowadza do wsi Zbludza, a dalej do Kamienicy. Ten odcinek między tymi miejscowościami jest okropnie monotonny, gdyż wiedzie główną drogą. Dolina Kamienicy stanowi granicę między Beskidem Wyspowym, a Gorcami. W centrum Kamienicy po lewej dwór Marszałkowicza, a po prawej przy skrzyżowaniu dąb zasadzony w 1910 roku na 600-lecie Bitwy pod Grunwaldem. Szlak skręca w prawo, a następnie w lewo za kościołem z wieżą o ciekawej iglicy. Za kościołem cmentarz z zabytkową kaplicą Szalayjów – dawnych właścicieli Szczawnicy. Za cmentarzem szlak podrywa się ku górze i skrótem ścina zakręt głównej drogi. Dalej trochę asfaltem, trochę lasem do położonego wysoko przysiółka Kamienicy - Kleniny. Piękne widoki na Gorce oraz Beskid Sądecki.

Kamienica - dwór Marszałkowicza

Przysiółek Klenina

Gorc z Kleniny

Z Kleniny szlak prowadzi grzbietem, a następnie schodzi do centrum Ochotnicy Dolnej. Po drodze miejsce pamięci „Krwawej Wigilii” 1944 roku. W centrum wsi kilka sklepów, urząd gminy, małe targowisko. Na skrzyżowaniu w lewo w stronę drewnianego kościoła oraz pomnika tzw. Ochotnickiej Nike.

Pomnik "Krwawej Wigilii"

Ochotnica Dolna - kościół

Od kościoła długie i mozolne podejście na Lubań. Głównie lasem, lecz im wyżej tym więcej leśnych wyrębów i tym samym coraz więcej szerokich panoram.

Z podejścia na Lubań

Dochodząc do głównego grzbietu szlak niebieski dołącza do idącego tędy szlaku czerwonego (GSB) oraz zielonego i żółtego. Na szczycie Lubania wieża widokowa, krzyż papieski oraz obszerna polana z bazą namiotową SKBP Kraków. Obok bazy w zaroślach ruiny schroniska z tablicą upamiętniającą gospodarzy schronisk na Kresach. Z Lubania szlak niebieski schodzi w dół, obok ścieżki wydajne źródło z dobrą wodą. Początkowo razem ze szlakiem zielonym, jednak po pewnym czasie znaki niebieski odbijają w prawo koło ruin dawnego schroniska(polana Wyrobki). Schodzę w kierunku góry Wdżar spod której wspaniałe widoki na Tatry i całe pasmo Pienin. Szlak okrąża od wschodu górę Wdżar i dociera na przełęcz Snozka (granica między Gorcami, a Pieninami) z bacówką, pomnikiem Ogranami Hasiora oraz dużym parkingiem.