21 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap IV: Jodłowiec - Limanowa - Młyńczyska

Etap 4: Jodłowiec Wielki – Skrzętla Rojówka – Babia Góra – Jaworz – Sałasz – Miejska Góra – Limanowa – Jabłoniec – Golców – Jeżowa Woda – Młyńczyska – Pod Modynią

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 35 km/130 km

Z Jodłowca Wielkiego szlak prowadzi w dół do Świdnika. Na skrzyżowaniu duże delikatesy. Następnie asfaltową drogą pod górę obok szkoły do skrzyżowania do Skrzętli. Na skrzyżowaniu ładna murowana kapliczka przypominająca zameczek. Teraz mozolnie pod górę asfaltem, po lewej biała murowana kapliczka domkowa. Za ostatnimi zabudowaniami wchodzimy w las, a za nim zabudowania Skrzętli Rojówki. Jeden z pierwszych budynków we wsi to drewniany gmach szkoły, za nim po prawej budynek drewniany starej kuźni pod okazałą lipą, w tle duży stylowy drewniany budynek mieszkalny.

Dawna szkoła w Skrzętlej

Szlak prowadzi główną drogą przez wieś aż do niewielkiego kościółka-kaplicy u stóp Babiej Góry. Od tego miejsca kończy się asfalt; krajobraz bardziej górski. Droga wiedzie odkrytym terenem z widokami. Spod szczytu Babiej Góry ładna panorama na stoki Jaworza.

Jaworz ze stoków Babiej Góry

Szlak doprowadza do podszczytowej polany na Jaworzu z wieżą widokową pod którą duża wiata. Z wieży wspaniały widok na północ, wschód i południe. Jak na dłoni całe Pogórze Rożnowskie, Beskid Niski, Sądecki, część Wyspowego oraz Gorców. Na ostatnim planie Tatry. Spod wieży jeszcze kawałek na sam szczyt z tabliczką i mapą turystyczną.

Panorama z wieży na Jaworzu

Jaworz - wieża

Teraz niebieski szlak prowadzi głównie lasem bez większych podejść na Sałasz. Później zaczyna obniżać się w stronę przełęczy i schodzi do osiedla i osady turystycznej pod Łysą Górą. Oprócz wyciągu znajduje się tu kilka pensjonatów. Z Łysej Góry już tylko kawałek przez las na szczyt Miejskiej Góry z krzyżem Milenijnym oraz wspaniałą panoramą na góry. Strome zejście do centrum Limanowej z odnowionym rynkiem. Dalej szlak prowadzi koło Dworu Marsów w którym obecnie znajduje się muzeum regionalne. Za dworem niebieskie szlaki prowadzą przez park, a następnie przez duże blokowisko i wyprowadzają na wylotówkę z miasta. Przy stacji benzynowej skręcam w prawo i zaczynam podejście pod Jabłoniec z reprezentacyjnym cmentarzem wojennym I Wojny Światowej X okręgu oraz cmentarzem żołnierzy Armii Radzieckiej. Obok cmentarzy kamienny obelisk.

Panorama z Miejskiej Góry na Limanową

Limanowa

Limanowa - dwór Marsów

Jabłoniec

Jabłoniec - cmentarz

Z Jabłońca asfaltowa droga prowadzi wzdłuż zabudowań. Piękne widoki na Beskid Wyspowy. W Siekierczynie podejście na wzgórze Golców z cmentarzem wojennym nr 369. Cmentarz mało okazały, ale pięknie usytuowany. Na zejściu u podnóża góry stylowe, góralskie drewniane gospodarstwo. Teraz drogą przez pola, a później asfaltem w stronę Jeżowej Wody. Po drodze cały czas rozległe widoki.

Z podejścia na Golców

Beskid Wyspowy

Podejście na Jeżową Wodę krótkie lecz bardzo strome. Wąska ścieżka przez las wyprowadza na skraj kilku zabudowań. Następnie zataczając szeroki łuki obchodzę gospodarstwa i schodzę w dół przez las, a później pola do wsi Młyńczyska.

Młyńczyska

Przed kościołem w Młyńczyskach szlak ponownie rusza pod górę, stromo asfaltem pod bieloną kapliczkę jako wotum za uratowanie życie podczas II Wojny Światowej Ambrożego Pietrzaka. Spod kapliczki w prawo wzdłuż drogi krzyżowej pod duży ołtarz polowy. Następnie na wprost wzdłuż zabudowań. W lesie początkowo strome podejście, później nieco bardziej płasko do skrzyżowania szlaków niebieskiego i żółtego pod Modynią.