28 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap VI: Snozka - Trzy Korony - schr.PTTK Orlica

Etap 6: Przełęcz Snozka - - Czorsztyn – Majerz – przełęcz Sańba – Kozia Góra – Macelak – przełęcz Trzy Kopce – Czoło – przełęcz Szopka – Trzy Korony – Góra Zamkowa – Czerteż – Czertezik – Sokolica – schronisko PTTK Orlica

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 18 km/175 km

Z przełęczy Snoznka szlak schodzi kawałek główną drogą w stronę Nowego Targu, aby następnie skręcić w lewo w kierunku Czorsztyna. Droga wiedzie odkrytym wzgórzem ze wspaniałymi widokami: Tatry, Spisz, Gorce, kotlina Podhalańska. W dalszej części droga obniża się i wchodzi w las, za którym przekracza granicę Czorsztyna.

Tatry z przełęczy Snozka

Szlak dociera do skrzyżowania ulic w Czorsztynie obok dużej kapliczki przeniesionej na to miejsce z dolnej części wsi z powodu jej zalania przez wody zbiornika wodnego. Od kapliczki kilka minut do węzła szlaków, tutaj skręcam w lewo z głównej drogi; mijam kilka pensjonatów oraz restaurację i docieram do granicy Pienińskiego Parku Narodowego i znajdującego się tutaj pawilonu wystawowego. Kawałek dalej, za zakrętem szutrowej drogi na stokach góry Majerz rozsiadła się bacówka.

Bacówka pod Majerzem

Tatry

Majerz

Szlak biegnie przez szczyt Majerz będący świetnym punktem widokowym z racji znajdujących się tutaj pastwisk. W dalszej części szlak przecina drogę z Krośnicy do Sromowiec i wchodzi w las. Idzie się przyjemnie bez większych podejść aż do przełęczy Sańba. Od przełęczy krótkie i ostre podejście pod Kozią Górę z niewielkimi polanami na szczycie i widokami w stronę Tatr i Spisza. Od tego miejsca aż do Trzech Koron szlak prowadzi cały czas lasem bez jakichkolwiek widoków. Mijam szczyty Macelak, Łączana, Czoło i docieram do przełęczy Szopki, skąd kawałek podejścia pod Trzy Korony.

Trzy Korony

Od Trzech Koron szlak schodzi w dół na kulminację Ostrego Wierchu, a dalej pod Górę Zamkową, niestety obecnie niedostępną z powodu prowadzonych prac. Od Góry Zamkowej wygodna ścieżka prowadzi przez las, aż w końcu wyprowadza na polanę Limeryczki, gdzie spotyka szlak żółty z którym biegnie kawałek w dół obok Pienińskiego Potoku i przy Bańków Groniku skręca w prawo na Czerteż i Czertezik aż po Sokolicę.

Sokola Perć

Ten odcinek szlaku zwany jest Sokolą Percią; biegnie ciekawym odcinkiem nad urwiskiem z licznymi skałkami z których można podziwiać głęboko wciętą dolinę Dunajca. Z niektórych miejsc widać także szczyt Sokolicy. Na odcinku Bańków Groń – Sokolica – moim zdaniem – najlepszym punktem widokowym jest Czertezik. Kolejnym przystankiem na szlaku jest popularny szczyt Sokolicy.

Z Sokolej Perci na Dunajec

Sokolica

Na szczycie Sokolicy

Z Sokolicy znaki niebieskie schodzą już cały czas w dół w kierunku Dunajca. Ścieżka prowadzi przez las i zabezpieczona jest licznymi metalowymi barierkami (sic!). Po drodze, po lewej stronie mijam niewielką polankę z ławkami z której otwiera się widok w stronę Szczawnicy. Szlak dociera do brzegów Dunajca. Funkcjonuje tutaj przeprawa promowa z której należy skorzystać aby dostać się na drugi brzeg. Swoją trasę kończę pod schroniskiem PTTK Orlica w Szczawnicy.