14 grudnia 2020

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki - Etap I: Tarnów - Tuchów - Brzanka

Szlak Tarnów - Rogacz Wielki to jeden z dłuższych, bo liczący ok. 190 km, dalekobieżnych szlaków przecinających polskie Karpaty. Jest on o tyle ciekawy w połowie swojej długości przebiega przez mało znane i pomijane często niesłusznie tereny pogórzy. Rozpoczyna się w Tarnowie i biegnie przez Pogórze Ciężkowickie, Pogórze Rożnowskie, Beskid Wyspowy, Gorce, Pieniny i kończy się pod Rogaczem Wielkim w Beskidzie Sądeckim.

Etap 1: Tarnów - Góra św. Marcina - Łękawica - Trzemeska Góra - Tuchów - Burzyn - Brzanka

Dzienna tura/przebyty dystans szlaku: 28 km/28 km

Szlak rozpoczyna się przy kapliczce św. Walentego przy skrzyżowaniu ulic Tuchowskiej oraz Józefa Małeckiego, a dalej prowadzi aleją Tarnowskich, gdzie ustawiono głaz na przecięciu południka 21o E z równoleżnikiem 50o E. Przechodząc wiaduktem nad autostradą A4 dochodzę do Parku Miejskiego na Górze Świętego Marcina. Szlak prowadzi wybrukowaną drogą, mijam po prawej basen miejski, przechodzę obok placu zabaw, a następnie przez las mijając kamienny krzyż i docieram do asfaltowej drogi. Tutaj zbaczam na chwilę ze szlaku w prawo, aby zobaczyć ruiny tarnowskiego zamku.

Kapliczka w parku miejskim na Górze św. Marcina

Ruiny zamku Tarnowskich

Asfaltowa droga prowadzi mnie teraz w górę w kierunku szczytu Góry św. Marcina z widocznym z daleka masztem radiowo-telewizyjnym. Na szczycie obok cmentarza znajduje się urokliwy drewniany kościół św. Marcina z drugiej połowy XV wieku. Ta część szlaku to także szlak św. Jakuba.

Szlak schodzi asfaltową drogą w dół do wsi Łękawica. Droga częściowo biegnie przez duże otwarte przestrzenie, schodzi do głównej drogi we wsi mijając niewielki sklep. Osiągając dno doliny ponownie podrywa się ku górze w stronę Trzemeskiej Góry. Po drodze ładne widoki w stronę Góry św. Marcina.

Zawada - kościół św. Marcina

Przy drodze u stóp Trzemeskiej Góry mijam schowaną wśród lip ładnie utrzymaną kapliczkę domkową. Dalej szlak doprowadza mnie pod leśniczówkę obok której znajduje się głaz upamiętniający działający w tym miejscu szpital polowy Batalionu Barbara 16 p.p. AK. Obok leśniczówkiduże pole biwakowe z wiatą i ławkami oraz zarastającym stawem.

Trzemeska Góra

Dalej szlak zbiega w dół w kierunku leśniczówki Zalasowa. Po drodze mijam miejsce w którym znajdowała się karczma „ W Piekle”. Wychodząc z lasu wchodzę w pierwsze zabudowania Tuchowa. Z okolicznych wzgórz rozciąga się szeroka panorama na miasteczko z białymi zabudowaniami klasztoru. Mijam klasztor, przechodzę przez most na rzece Białej i stromą uliczką wchodzę na tuchowski rynek z zabytkowym XIX-wiecznym Ratuszem. Dalej szlak prowadzi w stronę dworca PKP i wyprowadza na obrzeża miasta drogą przez którą budowana jest aktualnie miejska obwodnica. Opuszczam Tuchów, przekraczam ponownie rzekę Białą i zabytkową aleją lipową wchodzę do wsi Burzyn. Początkowo główną drogą, później boczną w lewo pod mało ciekawą bryłę kościoła. Od kościoła ładne widoki na całe pogórze.

Tuchów

Biała w Tuchowie

Rynek w Tuchowie

Mijam ostatnie zabudowania wsi Burzyn, kończy się asfalt i wchodzę w las. Zaczynam podejście na Brzankę. Stosowna tablica informuje mnie o istnieniu w tej części pogórza Obszaru Natura 2000. Podejście nie jest zbyt męczące i dość szybko osiągam skrzyżowanie ze szlakiem żółtym – Szlakiem Trzech Pogórzy. Dalej lekko pod górę do kolejnego skrzyżowania szlaków, za którym odnajduję obydwie kulminacje Brzanki. Zbaczam teraz kawałek ze szlaku aby zakończyć dzień na wieży widokowej obok bacówki.